All rights reserved. استفاده از مطالب با "ذکر منبع" آزاد است


contact: zaramajidpour@gmail.com


---------------------------------------------------------------



Tuesday, June 19, 2012

جنجال بر سر نقاشی آقای رئيس جمهور با آلت تناسلی برهنه

South-Africa1


نويسنده: زارا مجيدپور, ٣٠ خرداد ١٣٩١
 
 
شهرزادنیوز: اين اولين و بی گمان آخرين باری نخواهد بود که جيکوب زوما، رئیس جمهور آفريقای جنوبی، سوژه ی هنرمندی می شود. اين بار برت ماری، نقاش و مجسمه ساز اهل آن کشور، با الهام از نقاشی ولاديمير لنين دست به خلق اثری زده است که نه تنها صدای زوما و حزب حاکم آن کشور، "ای ان سی"، بلکه حدود دوهزار معترض به خيابان آمده را نيز در آورد. در اين تابلوی نقاشی سه رنگ قرمز، سياه و زرد، رئیس جمهور آفريقای جنوبی در حالت ايستاده با آلت تناسلی برهنه نقاشی شده است.
South-Africa2
زندگی خصوصی جيکوب زوما

جيکوب زوما به قبيله "زولو" - پرجمعيت ترين قبيله در آفريقای جنوبی - تعلق دارد. در ميان مردم اين قبيله باورمند به اديان بومی، ازدواج با چند زن نشانه ای است از ثروت و دارايی مرد.

رئیس جمهور آفريقای جنوبی شش بار ازدواج نمود، يکی از همسرانش در سال دو هزار خودکشی کرد و همسر ديگرش، دلامينی، از او طلاق گرفت. دلامينی ده سال وزارت امور خارجه کشور آفريقای جنوبی را در دست داشت و اکنون يکی از وزرای کابينه همسر سابقش می باشد. در حال حاضر جيکوب زوما چهار همسر و بيست و يک فرزند دارد. او هم چنين نامزدهائی دارد که انتظار می رود در سالهای نه چندان دور با آنها ازدواج نمايد.

زوما و هنرمندان

در سال 2008 کاريکاتوريست معروف آفريقای جنوبی، جاناتان شاپيرو، معروف به "زاپيرو" کاريکاتور جنجال برانگيزی از جيکوب زوما کشيد که در آن چند تن از يارانش در حالی که "بانوی عدالت" را بر زمين زده و دستهايش را گرفته بودند، زوما را به تجاوز به او ترغيب می کردند. هم چنان که انتظار می رفت انتشار اين کاريکاتور سرو صدای زيادی را به پا کرد.

جيکوب زوما بارها از زاپيرو به دليل کاريکاتورهايش شکايت نمود. همچنین تابلوی نقاشی "نيزه" اثر برت ماری سبب شد که رئیس جمهور آفريقای جنوبی عليه نقاش به دادگاه عالی شکايت برد.
South-Africa3
آزادی بيان هنری يا سانسور و تهديد

حزب حاکم ای ان سی از نگارخانه "گودمن" در شهر ژوهانسبورگ درخواست نمود تا از نمايش تابلوی نيزه خودداری نمايد که البته اين درخواست با مخالفت گردانندگان اين نگارخانه روبرو شد. با شروع جنجال بر سر تابلو، شمار بازديدگان از نگارخانه به سرعت افزايش يافت که البته اين نمايش با مخدوش کردن تابلوی نقاشی توسط دو مرد، يکی سفيدپوست و ديگری سياه پوست، پايان گرفت. تا چندی پيش اغلب رسانه های جمعی کشور آفريقای جنوبی و حتی برخی از خبرگزاريهای بزرگ دنيا به تابلوی نقاشی نيزه و حواشی آن می پرداختند.

در داخل کشور، برخی از ديدگاه نژادپرستی به اين اثر هنری می نگريستند و در مقابل اين گروه، گروه ديگر نه تنها از سابقه ی مبارزاتی نقاش برت ماری همچون جيکوب زوما عليه حکومت نژادپرست سابق آفريقای جنوبی ياد می کردند، بلکه خاطر نشان می نمودند که يکی از مخدوش گران تابلوی مذکور مرد سفيدپوستی بوده است.
برخی از هنرمندان سياه پوست اين سرزمين حمايت خود را از برت ماری و آزادی بيان هنری اعلام نمودند و برخی ديگر اعمال و گفتارهای جيکوب زوما را در مقام " رئیس جمهور" عامل اصلی تبديل شدنش به سوژه ای برای هنرمندان عنوان می کردند.

فروش تابلو
بنا به گفته ی مدير نگارخانه گودمن تابلوی نيزه به يک کلکسيونر آلمانی فروخته شد. اين کلسکيونرتمايلی نداشت که تابلو بعد از مخدوش شدن تعمير گردد. نيزه، به مبلغ صد و بيست هزار رند- واحد پول آفريقای جنوبی- معادل نه هزار پوند بريتانيا به فروش رسيد


.