All rights reserved. استفاده از مطالب با "ذکر منبع" آزاد است


contact: zaramajidpour@gmail.com


---------------------------------------------------------------



Saturday, July 21, 2007

زنان زیمبابوه بر سر دو راهی فقر و تن فروشی



نویسنده زارا مجید پور – شهرزاد نیوز

1386-04-29


شهرزاد نیوز: در حال حاضر، نرخ تورم در کشور زيمبابوه به 10 هزار درصد رسيده است یعنی بالاترين نرخ تورم درجهان. سالهاست حکومت ديکتاتوری رابرت موگابه، نه تنها جريان زندگی مردم اين کشور را از روال عادی خود خارج ساخته بلکه با کنترل و مصادره مواد غذايی که از طرف سازمانهای خارجی برای مردم گرسنه زيمبابوه فرستاده می شود عملا مردم را با اهرم "گرسنگی" به اطاعت از خود وادار می کند.

تا قبل از روی کار آمدن موگابه، کشور زيمبابوه – که تا سال 1980 "رودزيا" ناميده می شد- ملقب بود به "سبد نان آفريقا". کشاورزی در اين کشور رونق بسيار داشت و همين مساله اين سرزمين را در بين کشورهای ديگر آفريقا متمايز ساخته بود. در آن سالها کشور زيمبابوه با کشورهایی چون استراليا و نيوزيلند مقايسه می شد. اما با روی کار آمدن ديکتاتوری چون موگابه و گرفتن زمينهای کشاورزی از کشاورزان و راندن آنها از سرزمينشان، اژدهای گرسنگی و بيماری اين سرزمين را در کام خود فرو برد.

زيمبابوه از نظر درصد بیماران آلوده به ايدز مقام اول را در جهان داراست. 35 درصد مردم اين کشور مبتلا به بيماری اچ آی وی- ايدز هستند يعنی از هر 5 نفر مردم اين کشور تقريبا 2 نفر مبتلا به اين بيماريست.

نظام ديکتاتوری، تورم بالا و آلوده بودن اين کشور به ايدز آنهم در مقياسی بسيار وسيع و البته نرخ بيکاری 80 درصدی، اين کشور را هر لحظه به لبه سقوط نزديکتر می کند. همه اين عوامل باعث شده که مردم اين سرزمين با گرسنگی و بيماری دست و پنجه نرم کنند. هر روز از تعداد زنده ها کم و به تعداد مرده ها در گورستانها افزوده می گردد.

در اين ميان وضعيت زنان و کودکان هر روز وخيم تر می گردد، در آمد يک زن معلم در زيمبابوه حدود 20 دلار آمريکاست. اين در حاليست که اگر آن پول را برای رفت و آمد هزينه کند، ديگر پولی برای ديگر هزينه های اوليه زندگی مثل خوراک و پوشاک باقی نمی ماند.

به همين دليل بسياری از معلمان زن به فحشا رو آورده اند،اين زنان می توانند در عرض چند ساعت حقوق يک ماهشان را به دست آورند اما به چه قيمتی؟

اکثر مشتريان اين زنان، تمايلی ندارند تا از کاندوم استفاده کنند و در صورت اصرار زن برای استفاده از کاندوم، رقم دريافتی شان از مردان بسيار ناچيز خواهد بود، گرسنگی فرزندان، سرپرستی خانواده و نا کافی بودن در آمد شوهر برای هزينه زندگی برای اين زنان چاره ديگری باقی نگذاشته است. همخوابگی با مردان سرزمينی که از هر پنج نفر دو نفر مبتلا به بيماری اچ ای وی یا ايدز هستند يعنی خودکشی، يک خودکشی تدريجی.

بهترين مشتريان تن فروشان، توريست های خارجی هستند، کساني که پول بيشتری می پردازند و پرداختشان با پول خارجي است. توريستها، اگر خود مبتلا به ويروس ايدز نباشند بعد از همخوابگی با اين زنان بخصوص اگر بدون استفاده از کاندوم باشد، سوغات شوم ويروس اچ ای وی را به خانه هايشان خواهند برد.

دومين گروه از مشتريان اين زنان، مقامات عاليرتبه دولتی هستند. کساني که با حمايت از ديکتاتوری موگابه توانسته اند موقعيت شغلی خوبی کسب کنند. در کشوری که از هر ده نفر حداقل هشت نفر در فقر به سر می برد اين افراد با داشتن خانه های زيبا و ماشينهای مدل بالا روزگار بسيار خوبی را سپری می کنند.

تنها زنان معلم نيستند که از سر ناچاری رو به فحشا آورده اند . دختران دانشجوی دانشگاههای زيمبابوه نيز برای قبول شدن واحدهای دانشگاهی با اساتيد خود همبستر می شوند. رابطه فيزيکی دانشجوی دختر با استادش قطعا موفقيت دانشجو را در پی خواهد داشت. اکثر استادان خوب، کشور زيمبابوه را ترک کرده اند .در حال حاضر اکثر اساتيد دانشگاهها را دارندگان مدرک فوق ليسانس تشکيل می دهند که فاقد دانش و تجربه کافی اند، اين در حاليست که ميانگين سنی اين استادان تازه از راه رسيده زير سی سال است.

اکثر خانواده های دختران دانشجو از پس هزينه دانشگاه بر نمی آيند از طرف ديگر وامی که دانشگاه در اختيار دانشجويان قرار می دهد با بالا رفتن تورم، پرداخت بيشتری را از دانشجويان طلب می کند که آنان نيز قادر به پرداخت آن نمی باشند. به همين دليل دانشجويان برای گذراندن واحدهای دانشگاهی به هر کاری تن می دهند حتی همبستری با اساتيد دانشگاه. مسولين دانشگاه، دانشجويان را تهديد می کنند که اگر مشکلات موجود دانشگاه را به رسانه ها گزارش دهند از دانشگاه اخراج خواهند شد.

دختران دانشجو تمايل دارند در دوران دانشگاه با مرد مسن و پولداری رابطه داشته باشند تا او تمام هزينه های دختر را تقبل کند.

البته وضعيت مردان جوان دانشجو نيز بهتر از دختران نيست. زنان مسن و پولدار با ماشينهای مدل بالايشان به خوابگاههای دانشجويی می آيند و مردان جوان دانشجو را سوار ماشين خود می کنند. رابطه مردان جوان با اين زنان معمولا تا پايان دوران دانشجويی ادامه دارد. اين در حاليست که اکثر اين زنان دارای بيماری ايدز هستند و بعد از مدت کوتاهی می ميرند تنها چند ماه يا حداکتر چند سال بعد شريک جوان آنها نيز به آنها خواهد پيوست.

برخی از زنان به طور غير قانونی خود را به ژوهانسبورگ آفريقای جنوبی می رسانند و در رستورانها، بارها و هتلها و البته گوشه خيابانها به دنبال مشتری می گردند. يکی از همين زنها می گوید: با تن فروشی، می توانم شکم بچه های گرسنه ام را پر کنم، اين شرايط خيلی بهتر از زمانيست که در کشور خودم بودم.

البته تعداد بسيار کمی از زنان اهل زيمبابوه بعنوان خدمتکار در خانه های مردم در آفريقای جنوبی مشغول به کارند؛ زنانی که با زحمت پولی برای خود و خانواده شان فراهم می کنند. البته مشکلات ويزا و اقامت از تعداد اين افراد کاسته و برعکس بر تعداد مهاجرين غير قانونی افزوده است .

صدها زن اهل زيمبابوه می بايست بين "مردن" يا "زنده ماندن" يکی را انتخاب کنند، بی شک کوتاه ترين راه برای زنده ماندن خود و بچه هايشان "تن فروشی" است، از قبل اين کار چندين نفر به نانی می رسند و مرگ خود را چند روزی يا چند ماهی به تعويق می اندازند.

ژوهانسبورگ -آفريقای جنوبی
zaramajidpour@yahoo.co.uk

Wednesday, July 11, 2007

اولين زن رئيس جمهور سياه پوست آفريقا


1386-04-20 نویسنده زارا مجید پور - شهرزاد نیوز




شهرزادنیوز - ايلين، در 29 اکتبر سال 1938 در مونرويا ، پايتخت ليبريا بدنيا آمد.از يک طرف نسب اش به سياهان آمريکايی می رسد که بعد از آزادی از چنگال برده داری در آمريکا به کشور ليبريا آمده و خود بازار برده فروشی پر رونقی را به راه انداختند. نسب ديگر ايلين به مرد آلمانی می رسد که با زنی اهل ليبريا ازدواج کرد. در سال 1917 زمانيکه ليبريا اين متحد آفريقای ايالات متحده به آلمان اعلان جنگ داد پدر بزرگ ايلين مجبور شد به همراه خانواده اش ليبريا را ترک کند.

ايلين در سن 17 سالگی بعد از ازدواج با "جيمز سرليف" به آمريکا رفت. "ايلين جانسون سرليف"، در رشته حسابداری در ويسکانسين ادامه تحصيل داد و توانست در سال 1964 فارغ التحصيل شود .ايلين جوان، تشنه فراگيری بود به همين دليل در سال 1970 ديپلم اقتصاد خود را از دانشگاه کلرادو دريافت نمود و يکسال بعد در رشته فوق ليسانس امور اداری از دانشگاه هاروارد فارغ التحصيل شد.

بعد از پايان تحصيلاتش از بهترين دانشگاههای آمريکا به کشور ليبريا باز گشت و بعنوان دستيار وزير اقتصاد دولت "ويليام تولبر" شروع به کار کرد. چند سال بعد در سال 1980 دولت" تولبر" توسط گروهبانی بنام "سامويل دو" سرنگون شد. سقوط ريس جمهور"توبلر"پايان ثبات در ليبريا بود.

از 150 سال قبل سياهان آمريکايی – ليبريايی قدرت را در ليبريا در دست داشتند. " سامويل دو" اولين ريس جمهوری بود که نسبی آمريکايی –ليبريايی نداشت او منسوب به قبيله ای بود به نام کراهان، قبيله ای که در دوران ده ساله رياست جمهوری اش قدرت و نفوذ بسياری داشت.

بعد از سرنگونی دولت "توبلر" ايلين کشور کنيا را بعنوان تبعيدگاه خود برگزيد و چندين سال در بانکهای معروف نايروبی پايتخت کنيا مشغول به کار شد. در سال 1985 به ليبريا بازگشت. انتقادات تند او عليه رژيم نظامی و شخص ريس جمهور، سبب شد به ده سال زندان محکوم شود اما بعد از مدت کوتاهی اسارت آزاد شد. سپس به واشنگتن دی.سی رفت و چند سالی در مراکز اقتصادی و بانکهای معروف جهان و همچنين در سازمان ملل فعاليت نمود اما روح ناآرامش در آنجا آرام نگرفت و بعد از چندی دوباره به کشورش بازگشت.

در جريان شورش خونين" چارلز تيلر" عليه "سامويل دو" فعالانه از تيلر حمايت کرد هر چند بعد از گذشت زمانی کوتاه خود عليه تيلر قد علم نمود. در سال 1997 عليه تيلر وارد انتخابات شد اما توانست فقط10 درصد آرا را به خود اختصاص دهد در حاليکه رقيبش 75 درصد آرا را کسب کرده بود. سخنان تند ايلين عليه تيلر باعث شد که تيلر او را به جرم خيانت محاکمه کند.

ايلين زن سرسختی بود که زندان و تبعيد نتوانست عزم او را برای رسيدن به هدفش سست نمايد. در جريان انتخابات 2005 به همراه رقيبش جورج وه آ، بازيکن سابق فوتبال وارد انتخابات شد و بالاخره در 23 نوامبر توانست نام خود را بعنوان اولين ريس جمهور سياه پوست آفريقا در تاريخ جهان ثبت نمايد.

در مراسم تحليف رياست جمهوری او کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا و لورا بوش همسر ريس جمهور آمريکا شرکت داشتند. ايلين صاحب شش نوه و چهار فرزند پسر است که دو تن از آنها ساکن آمريکاهستند و دوتاي ديگر در ليبريا زندگی می کنند.

او پس از انتخاب اش بعنوان اولین ريس جمهورزن سیاه پوست، طی سخنانی از مردمش بخاطر این انتخاب قدردانی کرد و گفت که برای رسيدن به اين پيروزی بهای زيادی پرداخته و زجر بسياری را تحمل کرده است. ليبريا تجربه تلخ 14 سال جنگ داخلی و 30 سال بی ثباتی را بر شانه های خود حمل می کند.

شخصيت قوی، تحصيلات عالی و تجربه کاری و البته سرسختی در راه تحقق هدف، ايلين را به" بانوی آهنين" ملقب ساخته است. بانویی که توانست از سد جامعه مرد سالار آفريقا بگذرد و اينک می کوشد تا تغييرات بنيادينی را در تمام سطوح کشورش ايجاد نمايد.

بی گمان تغيير اوضاع زندگی زنان کشور ليبريا يکی از مهمترين اهداف خانم ريس جمهور می باشد.


ژوهانسبورگ -آفريقای جنوبی


zaramajidpour@yahoo.co.uk


Sunday, July 8, 2007

اتحاديه آفريقا


محور مذاکرات این اتحادیه بررسی مشکلات اقتصادی و سیاسی آفریقا بود اما طرح "ایالات متحده آفریقا"که توسط معمر قذافی رهبرلیبی مطرح شد واکنشهای مختلفی را در بین سران کشورهای آفریقایی ایجاد کرد

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
پنج‌شنبه ۱۴ تير ۱٣٨۶ - ۵ ژوئيه ۲۰۰۷


نهمین اجلاس سران کشورها و دولتهای عضو اتحادیه آفریقا که از روز یکشنبه اول جولای در اکرا پایتخت کشور غنا آغاز شده بود بعد از سه روز به کار خود پایان داد.
در سال ۱۹۶٣ اتحادیه آفریقا، از بطن "سازمان وحدت آفریقا" به وجود آمد، سازمانی که توسط قوام نکرومه، حبیب بورقیبه و هایله سلاسی تاسیس شد. محور مذاکرات این اتحادیه بررسی مشکلات اقتصادی و سیاسی آفریقا بود اما طرح "ایالات متحده آفریقا"که توسط معمر قذافی رهبر لیبی مطرح شد واکنشهای مختلفی را در بین سران کشورهای آفریقایی ایجاد کرد.
قذافی، طرح "ایالات متحده آفریقا"را زمانی مطرح کرد که در "دارفور" دویست هزار تن جان باختند و دو ونیم میلیون نفر بی خانمان شدند. مشکل سومالی و البته اقتصاد در حال سرنگونی زیمباوه از مهمترین مشکلات آفریقاست که گویا ازدید معمر قذافی چندان جدی نیستند!
برخی معمر قذافی را پیشتاز ایده تشکیل "ایالات متحده آفریقا" می دانند که این مساله واقعیت ندارد. حدود نود سال پیش "سیسیل جان رودز" برای اولین بار اتحاد کامل قاره آفریقا را در طرح "کیپ –قاهره" مطرح ساخت، او معتقد بود اتحاد کامل آفریقا نفعی دو طرفه برای امپراتوری بریتانیا و کشورهای آفریقایی دارد، اما مرگ زودرس او پایان رویاهای بلند پروازانه ی امپراطوری بریتانیا در آفریقا بود.
پنجاه سال پیش رهبر استقلال کشور غنا "کووامه انکروما" -قوام نکرومه -ایده اتحاد قاره آفریقا را مطرح نمود و از آن حمايت کرد. با وجود افراد مذکور قطعا معمر قذافی نمی تواند پیشرو این ایده باشد.
اما طرح رهبر لیبی، شامل یک دولت فدرال، ارتش دو میلیون نفری، واحد پول مشترک بنام افرو، بانک مرکزی و یک پارلمان می باشد، در این طرح، سناتورهای پارلمان ایالات متحده آفریقا همان نمایندگان کشورها می باشند.
دو کشور سنگال و زیمباوه از موافقان طرح قذافی بودند، باز بودن شیرهای نفت لیبی به روی کشور زیمباوه در حمایت موگابه از قذافی بی تاثیر نبود. از سوی دیگر هر دو کشور سنگال و زیمباوه از فقیرترین کشورهای آفریقایی محسوب می شوند و قرار گرفتن این کشورها در کنار کشور ثروتمندی چون آفریقای جنوبی - در صورت تحقق این طرح - فرصت طلایی را نصیب این کشورها خواهد کرد.
"یووری موسونی" ریس جمهور کشور اوگاندا از این طرح به سختی انتقاد کرد او طی سخنانی اعلام کرد که طرح "ایالات متحده آفریقا" هویت کشورها را از آنها خواهد گرفت. مخالف بعدی، کشور آفریقای جنوبی بود.
"تابو امبکی" ریس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد که قبل از کار گذاشتن سقف خانه می بایست اساس خانه را پی ریزی کرد. "امبکی" بعنوان یک ریس جمهورمیانه رو به موانع این اتحاد کاملا واقف است. او با دیدی واقع بینانه از سران کشورها می خواهد که نخست موانع این اتحاد را از میان بردارند، سپس به طرح چنین ایده ای بپردازند. برخی نشریات آفریقای جنوبی نوشتند که منظور معمر قذافی رهبر لیبی از اعلام این طرح کاندید شدن خود او بعنوان ریس جمهور "ایالات متحده آفریقا"ست.
وجود دو مذهب اسلام و مسیحیت در شمال و جنوب قاره آفریقا باعث شده که کشورهای شمالی و جنوبی روبنا و زیربنای کاملا متفاوت داشته باشند، بافت قومی و قبیله ای عرب و سیاه – بخصوص از دو مذهب مختلف - با همدیگر همخوانی ندارد، البته وجود جنگهای داخلی مشکل دیگر این قاره است. به نظر غیر واقعی می رسد که کشور ثروتمندی چون آفریقای جنوبی حاضر شود با دیگر کشورهای فقیر قاره آفریقا "ایالات متحده آفریقا" را تشکیل دهد. قاره آفریقا با جمعیتی حدود یک میلیارد نفر فقیرترین قاره جهان است.

ژوهانسبورگ –آفریقای جنوبی