All rights reserved. استفاده از مطالب با "ذکر منبع" آزاد است


contact: zaramajidpour@gmail.com


---------------------------------------------------------------



Sunday, July 8, 2007

اتحاديه آفريقا


محور مذاکرات این اتحادیه بررسی مشکلات اقتصادی و سیاسی آفریقا بود اما طرح "ایالات متحده آفریقا"که توسط معمر قذافی رهبرلیبی مطرح شد واکنشهای مختلفی را در بین سران کشورهای آفریقایی ایجاد کرد

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com
پنج‌شنبه ۱۴ تير ۱٣٨۶ - ۵ ژوئيه ۲۰۰۷


نهمین اجلاس سران کشورها و دولتهای عضو اتحادیه آفریقا که از روز یکشنبه اول جولای در اکرا پایتخت کشور غنا آغاز شده بود بعد از سه روز به کار خود پایان داد.
در سال ۱۹۶٣ اتحادیه آفریقا، از بطن "سازمان وحدت آفریقا" به وجود آمد، سازمانی که توسط قوام نکرومه، حبیب بورقیبه و هایله سلاسی تاسیس شد. محور مذاکرات این اتحادیه بررسی مشکلات اقتصادی و سیاسی آفریقا بود اما طرح "ایالات متحده آفریقا"که توسط معمر قذافی رهبر لیبی مطرح شد واکنشهای مختلفی را در بین سران کشورهای آفریقایی ایجاد کرد.
قذافی، طرح "ایالات متحده آفریقا"را زمانی مطرح کرد که در "دارفور" دویست هزار تن جان باختند و دو ونیم میلیون نفر بی خانمان شدند. مشکل سومالی و البته اقتصاد در حال سرنگونی زیمباوه از مهمترین مشکلات آفریقاست که گویا ازدید معمر قذافی چندان جدی نیستند!
برخی معمر قذافی را پیشتاز ایده تشکیل "ایالات متحده آفریقا" می دانند که این مساله واقعیت ندارد. حدود نود سال پیش "سیسیل جان رودز" برای اولین بار اتحاد کامل قاره آفریقا را در طرح "کیپ –قاهره" مطرح ساخت، او معتقد بود اتحاد کامل آفریقا نفعی دو طرفه برای امپراتوری بریتانیا و کشورهای آفریقایی دارد، اما مرگ زودرس او پایان رویاهای بلند پروازانه ی امپراطوری بریتانیا در آفریقا بود.
پنجاه سال پیش رهبر استقلال کشور غنا "کووامه انکروما" -قوام نکرومه -ایده اتحاد قاره آفریقا را مطرح نمود و از آن حمايت کرد. با وجود افراد مذکور قطعا معمر قذافی نمی تواند پیشرو این ایده باشد.
اما طرح رهبر لیبی، شامل یک دولت فدرال، ارتش دو میلیون نفری، واحد پول مشترک بنام افرو، بانک مرکزی و یک پارلمان می باشد، در این طرح، سناتورهای پارلمان ایالات متحده آفریقا همان نمایندگان کشورها می باشند.
دو کشور سنگال و زیمباوه از موافقان طرح قذافی بودند، باز بودن شیرهای نفت لیبی به روی کشور زیمباوه در حمایت موگابه از قذافی بی تاثیر نبود. از سوی دیگر هر دو کشور سنگال و زیمباوه از فقیرترین کشورهای آفریقایی محسوب می شوند و قرار گرفتن این کشورها در کنار کشور ثروتمندی چون آفریقای جنوبی - در صورت تحقق این طرح - فرصت طلایی را نصیب این کشورها خواهد کرد.
"یووری موسونی" ریس جمهور کشور اوگاندا از این طرح به سختی انتقاد کرد او طی سخنانی اعلام کرد که طرح "ایالات متحده آفریقا" هویت کشورها را از آنها خواهد گرفت. مخالف بعدی، کشور آفریقای جنوبی بود.
"تابو امبکی" ریس جمهور آفریقای جنوبی اعلام کرد که قبل از کار گذاشتن سقف خانه می بایست اساس خانه را پی ریزی کرد. "امبکی" بعنوان یک ریس جمهورمیانه رو به موانع این اتحاد کاملا واقف است. او با دیدی واقع بینانه از سران کشورها می خواهد که نخست موانع این اتحاد را از میان بردارند، سپس به طرح چنین ایده ای بپردازند. برخی نشریات آفریقای جنوبی نوشتند که منظور معمر قذافی رهبر لیبی از اعلام این طرح کاندید شدن خود او بعنوان ریس جمهور "ایالات متحده آفریقا"ست.
وجود دو مذهب اسلام و مسیحیت در شمال و جنوب قاره آفریقا باعث شده که کشورهای شمالی و جنوبی روبنا و زیربنای کاملا متفاوت داشته باشند، بافت قومی و قبیله ای عرب و سیاه – بخصوص از دو مذهب مختلف - با همدیگر همخوانی ندارد، البته وجود جنگهای داخلی مشکل دیگر این قاره است. به نظر غیر واقعی می رسد که کشور ثروتمندی چون آفریقای جنوبی حاضر شود با دیگر کشورهای فقیر قاره آفریقا "ایالات متحده آفریقا" را تشکیل دهد. قاره آفریقا با جمعیتی حدود یک میلیارد نفر فقیرترین قاره جهان است.

ژوهانسبورگ –آفریقای جنوبی