All rights reserved. استفاده از مطالب با "ذکر منبع" آزاد است


contact: zaramajidpour@gmail.com


---------------------------------------------------------------



Monday, March 3, 2008

بهای طعم خوش شکلات


1386-12-13 نویسنده زارا مجيدپور




شهرزاد نیوز: شکلات دیگر چون گذشته نه گران است، نه لوکس. امروزه هرکسی به فراخور وسعش می تواند شکلات خريداری نمايد، آنهم در بسته بندی وشکل و شمایلی بسيار متنوع تر از گذشته. شکلات را از دانه های کاکائو تهيه می کنند. برای برخی کودکان اما ديدن ِ دانه های کاکائو، طعم خوش شکلات را در کامشان تداعی نمی کند. در ذهن آنان دانه های کاکائو تصويرگر واقعيت تلخي ست که هرگز قادر به فراموش کردن آن نخواهند بود. مگر می توان تجربه ی بيگاری و بردگی را فراموش کرد! گويا حضور تلخ و آزار دهنده ی بردگی ِکودکان در مزارع کاکائوی غرب ِآفريقا با طعم خوش شکلات گره ای کور خورده است !

حدود 43 درصد از کاکائوهای جهان در غرب آفريقا توليد می شود. کاکائوی کشور غنا مرغوبترين کاکائوی جهان است. علاوه بر غنا، ساحل عاج، نيجريه و کامرون نيز از توليد کنندگان عمده ی کاکائوی جهان محسوب می شوند.

حدود 600 هزار مزرعه ی کاکائو در ساحل عاج وجود دارد که کارگران آن را کودکان 9 تا 12 سال تشکيل می دهند. بالغ بر15 هزار کودک بعنوان کارگر در مزارع کاکائو، قهوه و پنبه در این کشور مشغول به کارند.

کارگران خردسال عمدتا از کشورهایی چون توگو، بنين و به خصوص مالی به ساحل عاج وارد می شوند. برخی از اين کودکان يا از محل زندگی خود ربوده و يا توسط والدين خود فروخته شده اند!


وجود چند همسری در آفريقا و به تبع آن تعداد زياد کودکان و عدم پذيرش مسئوليت آنان توسط برخی والدين، همچنين مرگ والدين به دليل بيماری ايدز و بی سرپرستی کودکان را می توان عمده ترين دلايلی دانست که به شکارچيان کودک اين فرصت را می دهد که با ربودن يا خريد و فروش کودکان به کار و کسب خود رونق بخشند.

کودکان در کشورهای بنين و توگو بين 20 تا 70 دلار آمريکا خريد و فروش می شوند. قيمت کودکان در کشورهای ثروتمندتری چون گابن و نيجريه گاه از 350 دلار هم فراتر می رود.

از پسر بچه ها برای کار در مزارع کاکائوی ساحل عاج استفاده می شود. بسیاری از اين کودکان از کشور فقير مالی به ساحل عاج آورده می شوند. برخی از آنها به قدری کوچک اند که بدون کمک ديگر کارگرها عملا قادر نيستند کيسه های انباشته شده ازدانه های کاکائو را با خود حمل نمايند.

زندگی اين خردسالان به ارباب هايشان بستگی دارد. ساعات طولانی کار و ضرب و شتم قسمتی از زندگی کودکان کارگر يا دقیق تر اگر گفته شود، بردگان کوچک را تشکيل می دهد. با وجود تمام تلاش های سازمان های جهانی حامی کودکان هنوز هزارها کودک در مزارع غرب آفريقا بيگاری می کنند.


zaramajidpour@yahoo.co.uk