All rights reserved. استفاده از مطالب با "ذکر منبع" آزاد است


contact: zaramajidpour@gmail.com


---------------------------------------------------------------



Monday, March 11, 2013

ملکه نفت" جای "ملکه رسانه ها" را می گیرد

Folorunso-Alakija1

برایان وارنر- برگردان: زارا مجيدپور, ٢١ اسفند ١٣٩١


شهرزاد نیوز: امسال سال سختی برای "اپرا وينفری" بود. اول: کانال تلویزيونی او که تلاش می کند با آمار افتضاح بينندگان روی پای خود بايستند و حالا: از دست دادن عنوان گرانمايه ثروتمندترين زن سياه پوست دنيا. راستش مانده ام که او چرا ديگر از رختخوابش بيرون می آيد. در هر حال قبل از اين که برای اپرا خيلی اشک بريزيم، به خاطر داشته باشيد که اگر چه رتبه اول دیگر از آن او نیست، اما ثروتش 2.7 ميليارد دلار است و درآمد سالانه اش بيشتر از 315 ميليون دلار. حال بايد ديد چه کسی ثروتمندترين زن سياه پوست جهان است و چگونه "ملکه رسانه ها" را از عنوانش خلع نمود؟ حکايت جذاب و الهام دهنده او از اين قرار است.

در حال حاضر ثروتمندترين زن سياه پوست دنيا فلورانشو الاکيجا، تاجر عمده نفت نیجريه ای، می باشد. بعد از پيروزی قانونی بر حکومت نيجريه، درآمد وی به 3.2 ميليارد دلار اوج گرفت که اين رقم 500 ميليون دلار بيشتر از دارايی اپرا وينفری است.

3.2 ميليار دلار هم چنين به اين معناست که او چهارمين فرد سياه پوست ثروتمند روی زمين، بعد از دو هموطنش آليکو دانگوته (11.2 ميليارد دلار)، مايک ادگوآ (4.3 ميليار دلار) و محمد الامودی، از اتيوپی، می باشد. علاوه بر اين عنوان، فلورانشو الاکيجا مادر، مادربزرگ و همسر با زندگی مشترک چهل ساله، طراح لباس و فعال حقوق بشر می باشد. خانم الاکيجا ميلياردها پول خود را از راه تاسيس شرکت نفتی "فامفا" به دست آورده است. فامفا صاحب 60 درصد از ذخاير نفتی نيجريه با نام "اوام ال 127 " می باشد. اين کمپانی روزانه 200 هزار بشکه نفت توليد می کند.
FOLORUNSHO-ALAKIJA2
حکايت ميليارد شدن فلورانشو الاکيجا الهام بخش است و عجيب. الاکيجا در سال 1951 در يک خانواده ثروتمند نيجريه ای به دنيا آمد. پدرش دارای هشت همسر و 52 فرزند بود. الاکيجا بعد از پايان تحصيلاتش در ولز به نيجريه بازگشت و به عنوان منشی در بانک تجاری بين المللی شروع به کار نمود اما بعد از تعطيلی بانک، برای تحصيل در رشته طراحی مد به لندن رفت. پس از پايان تحصيلاتش خط توليد پوشاکی به نام "سوپريم استيچز" را به راه انداخت.

يک سال بعد، در سال 1986، او به عنوان بهترين طراح نيجريه شناخته شد. در دهه نود ميلادی الاکيجا پول کسب کرده از موفقيت تازه اش را در راه گرفتن جواز اکتشاف و استخراج نفت به کار برد. امروزه نيجريه يکی از صادر کنندگان بزرگ نفت در جهان است اما در سال 1993 اکتشاف نفت کاری پر مخاطره و پرهزينه محسوب می شد.

با وجود چنين زمينه ای الکيجا ميدان را خالی نکرد و بالاخره آن امتياز را در 620 هزار جريب زمين از آن خود نمود، اما در اين راه مشکلی وجود داشت و آن اين بود که او در باره ی حفر چاه برای دستيابی به نفت هيچ چيزی نمی دانست. در سال 1996 الاکيجا شرکت تکزاکو را به منظور برآورد ميزان نفت در زمينهايش به کمک طلبيد. پس از چهار سال پژوهش و تحقیق تکزاکو در گزارشی به الاکيجا اعلام نمود که او روی يک ميليارد بشکه نفت نشسته است.

متاسفانه همه چيز به آسانی پيش نرفت. در سال 2000، کمی بعد از کشف يک ميليارد بشکه نفت، حکومت نيجريه امتياز اکتشاف و استخراج زمينهای الاکيجا را لغو نمود و در آغاز خواهان 50 درصد از امتياز او شد، اما در عمل 90 درصد آن را به خود اختصاص داد. الاکيجا عليه اين اقدام و نقض قرارداد توسط قوه مجريه به دادگاه شکايت برد و بعد از 12 سال دادگاه عالی نيجريه به نفع الاکيجا رأی داد. با اين رأی در اوايل سال جاری سهام فلورانشو الاکيجا از 10 درصد به 60 درصد افزايش يافت. اين مسئله سبب شد که بی درنگ ثروت او به ميلياردها دلار افزايش يابد و او عنوان ثروتمندترين زن سياه پوست دنيا را از آن خود نمايد.

امروزه شرکت نفتی فامفا توسط پسران و شوهرش، مادوپ الاکيجا، اداره می گردد و فلورانشو وقت خود را به استفاده از ثروتش و خريد کردن می گذراند. او به تازگی ملکی در هايد پارک لندن به مبلغ 100 ميليون دلار و هم چنين یک "بمباردير گلوبال اکسپرس 6 هزار، که يک هواپيمای جت تجاری فوق دوربرد سريع می باشد، را به مبلغ 45 ميليون دلار خريداری نموده است.

الاکيجا هم چنين يک موسسه ی خيريه به نام "رز شرون" تاسيس کرده که کودکان یتيم، زنان بيوه و مردم نيازمند را در سراسر دنيا تحت پوشش قرار می دهد.

توضيح:
تيتر اصلی " فلورانشو الاکيجا جايگزين اپرا به عنوان ثروتمندترين زن سياه پوست" می باشد.