All rights reserved. استفاده از مطالب با "ذکر منبع" آزاد است


contact: zaramajidpour@gmail.com


---------------------------------------------------------------



Wednesday, March 10, 2010

سفر به فیلیپین: اهميت قد و وزن در انتخاب خدمتکار

مجسمه های زيبا در شهر سيبو کشور فيليپين


زارا مجيدپور


١٩ اسفند ١٣٨٨
شهرزادنیوز: در يکی از خيابانهای فرعی شهر مانيل زن جوانی با سطل آب بزرگی در دستش از بقالی خارج شد. چند قدم دورتر از بقالی، کارتونی روی زمين پهن و نوزادی روی آن قرار داشت، در حالی که تنها دو سه تکه پارچه ی روی هم قرار گرفته حد فاصله کودک بود با کارتون. دو خواهر و دو برادر کوچک با اختلاف سنی نه چندان زياد کنار زن ايستاده بودند.


زن جوان بی توجه به گريه نوزاد، همان جا لباس کوچکترين پسر را از تنش در آورد و با کاسه ای پلاستيکی از سطل آب برداشت و روی سر پسرک ریخت. از کنار نوزاد که می گذشتم چشمم به چمدان رنگ و رو رفته ای افتاد که حکايت از کارتون خوابی زن و پنج کودکش می کرد


در برخی از نقاط شهر آژانس‌هایی وجود داشت که ديوار خارجی شيشه‌ای آن‌ها با برگه‌های تقاضای نيروی انسانی با انواع تخصص و عموما خدمتکار پوشيده شده بود. در چند متری يکی از اين آن‌ها آگهی‌ای بر روی ديوار ساختمانی نصب شده بود که وجود محدوديت‌هایی در قد و وزن افراد متقاضی خدمتکاری، دو شرط لازم برای استخدام محسوب می شد
.
يکی از شاخصه های بد شهر مانيل گدايی کودکان است. اگر چه در شهرهای چون سيبو هم شاهد چنين پديده ای بودم، اما اين مساله در مانيل به عنوان پايتخت و بزرگترين شهر فيليپين بعد بسيار وسيعتری داشت. نکته ای که اين مساله را آزار دهنده تر می کرد اين بود که برخی از اين کودکان نه تنها از سر و وضع مناسبی برخوردار بودند، بلکه به خوبی به زبان انگليسی صحبت می کردند و با ديدن توريستها دستشان را بلافاصله برای گدايی پيش می آوردند.

وجود ساختمانهای تاريخی و کليساهای قديمی به شهر مانيل اعتبار خاص بخشيده است، هرچند گشت و گذار در مرکز و جنوب شهر چندان خاطره انگيز نبود. از گوشه ی اغلب ديوارها تا زير پل ها، بوی تند ادرار مشام را سخت می آزرد و فقر و آلودگی در همان برخورد اول خود را نشان می داد.


فيليپين تنها کليساها، مجسمه ها و مکانهای تاريخی زيبا ندارد. سواحل شنهای سفيد در کنار دريای آبی رنگ و وجود امکانات برای ورزشهای مختلف آبی و البته خونگرمی مردم و رفتار دوستانه اشان سبب شده است که توريست های خارجی بسياری به اين کشور سفر نمايند. غواصی در آب های اين کشور با مرجانهای رنگارنگ و انواع ماهی های خوش نقش و رنگار، کاياک سواری و جت اسکی تجربه ی فراموش نشدنی را در ياد علاقمندان به اين رشته ها باقی می گذارد.