All rights reserved. استفاده از مطالب با "ذکر منبع" آزاد است


contact: zaramajidpour@gmail.com


---------------------------------------------------------------



Wednesday, May 26, 2010

از "کمربند عفت" تا کاندوم زنانه‌ی چنگک‌دار

سَونت الرز در حال نمايش کاندوم زنانه ی ريپ- اکس


گفتگوی زارا مجيدپور با سُونت اِلرز، مخترع کاندوم زنانه ی چنگک دار


٣ خرداد ١٣٨٩
شهرزادنیوز: آفريقای جنوبی يکی از کشورهایی است که بالاترين نرخ تجاوز در جهان را دارا می‌باشد. بنا به گفته‌ی دکتر سُونت اِلرز، در هر بيست و شش ثانيه يک نفر در اين کشور مورد تجاوز و تعدی قرار می‌گيرد. کودکان و نوزادان بخشی از اين آمار را شامل می‌شوند و به همين دليل، آفريقای جنوبی لقب " پايتخت تجاوز" در دنيا را کسب نموده است.

ای کاش آلت تناسلی‌ام دندون داشت" اين کلمات يک قربانی تجاوز است که الهام‌بخش اِلرز در اختراع کاندوم ضد تجاوز به نام "ريپ- اکس" برای زنان شد؛ زمانی که به عنوان محقق پزشکی در بيمارستان کيمبرلی در استان کيپ شمالی آفريقای جنوبی مشغول به کار بود

کاندوم زنانه ريپ- اکس چيست و چگونه کار می‌کند؟
در وب‌سايت رسمی سُونت اِلرز چنين توضيح داده شده است: "سيستم ريپ- اکس، شامل غلاف لاتکس که حاوی خارهای چنگک‌دار تيز است. اين دستگاه مانند تامپون در واژن زن- بدون درد و ناراحتی- قرار می‌گيرد و هنگامی که مهاجم برای نفوذ به واژن تلاش می‌کند؛ چنگک‌های - کوچک به پوست آلت تناسلی مرد- فرو می‌رود که اين ناراحتی بسيار زيادی را موجب می‌شود. جراحی تنها راه حلی است برای خارج نمودن اين دستگاه از آلت تناسلی.
در مصاحبه‌ای با سونت الرز، سوالات زير را مطرح نمودم

ريپ- اکس، به زنان حق انتخاب می دهد اما انتقاداتی هم در زمينه عملی بودن آن مطرح است مثلا اگر فرد متجاوز
در ابتدا واژن را کنترل نمايد و از زن بخواهد که کاندوم را از آن خارج نمايد و يا زن توسط باند تجاوز مورد تعدی قرار بگيرد. در چنين شرايطی کارکرد اين دستگاه به چه ميزان است؟

اين موارد از بی اطلاعی افراد حکايت می کند. ما هيچ کسی را مجبور به استفاده از ريپ- اکس نمی کنيم. هنگامی که محصول به صورت آزاد در دسترس قرار گرفت و زنانی مورد تجاوز قرار بگيرند، غم‌انگيز خواهد بود وقتی آنان بگويند: "من می‌بايست ريپ- اکس استفاده می‌کردم." من پژوهش‌هایی در زندان با تجاوزکننده‌ها صورت دادم. آنان زمان برای کنترل ريپ- اکس ندارند، يک حمله‌ی ناگهانی است و فرار. به ياد داشته باشيد که قربانی زمين‌گير و فلج نيست و می‌تواند حرکت نمايد و به اين وسيله وقت‌کشی نموده که اين برای مرد متجاوز مشکل عمده‌ای است.

در باند تجاوز، اول سرکرده‌ی باند است که تجاوز می‌کند تا به این طریق اعضای باند تحت تاثير قرار گيرند. به خاطر داشته باشيد که اين يک عمل عاشقانه نيست. آنان هيجان زده‌اند و می‌خواهند کار را انجام دهند و تمام کنند و به اين شیوه قدرت‌نمايی نمايند. تجاوزگرها به من گفتند: آنان به دنبال زنانی با موهای بلند می‌گردنند تا با شگرد و ترفند کاری کنند که زن به آسانی لباسهايش را دربياورد. -هم چنين- زنانی که ظاهری خجالتی و محجوب دارند و بدون هدف آهسته گام برمی‌دارند. آنها به من گفتند که مردان تجاوزگر آدم‌های بزدل و ترسويی می‌باشند و اگر زنان از نظر قد و قامت و نيرو و توان حريفشان باشند، آنان تعدی نخواهند کرد


برخی از مردم استفاده از ريپ-اکس را با کمربند پاکدامنی (عفت) مقايسه می کنند. آيا ممکن است از اين وسيله برای کنترل زنان استفاده گردد؟

بله، کمربند پاکدامنی (عفت) از دوران قرون وسطی آمده است.(1) با وجود چنين کمربندی باز هم تجاوز صورت می‌گرفت. اولين بار اين مساله در کتاب پيدايش باب 34 به ثبت رسيد؛ زمانی که دينا مورد تجاوز قرار گرفت.(2) تجاوز جنسی، قدمت طولانی ميان ما دارد. در آن دوران بروز چنين مساله‌ای هيچ ربطی به پوشاک نداشت که از سر تا نوک انگشت پای زنان پوشيده بود.

اين انتقاد مثل اين می‌ماند که استفاده از ميله‌های دزدگير و آلارم‌های هشدار دهنده را زير سوال ببريم. مگرغير اين
است که آن وسايل هم برای جلوگيری از نفوذ دزدها استفاده می‌شوند؟ من انتقاد سازنده را بسيار دوست می‌دارم، زيرا می‌توانم از آن بياموزم. اما منتقدان فعلی‌ام هرگز با من تماس نمی‌گيرند که به نحوه عملکرد ريپ- اکس پی ببرند. آيا تا به حال به سگی که در شبی که قرص ماه کامل است پارس می‌کند، نگاه کرده‌ايد. ماه چه کار می‌کند- بدون توجه به پارس سگ- به آسانی و نرمی حرکت می‌کند.


آيا ممکن است استفاده از ريپ- اکس به جای کمک به زنان، موجبات آزار آنان را فراهم آورد و تجاوزگر به قربانی خود آسيب رساند به خصوص در کشور پر خشونتی چون آفريقای جنوبی؟

خوشحالم که بگويم که تجاوزکننده‌ها عقل دارند و اتفاقا از آن استفاده می‌کنند. آنها می‌دانند که انگ خورده اند. در زندان با تجاوزکننده‌هایی که سر و کار داشتم به من می‌گفتند: "برای آنها بهتر اين است که تنها تجاوزکننده باشند تا تجاوزکننده و قاتل." مرد تجاوزگری که به وسيله کاندوم برچسب می‌خورد نمی‌تواند کاندوم را بدون کمک‌های پزشکی- جراحی- از آلت جدا نمايد. قاتل زنجيره‌ای شما قبل از آن که تجاوز- مجدد- کند و تعداد زيادی از زنان را به قتل برساند دستگير می‌شود. تا به حال چه تعداد زن کشته شده اند و تجاوزکننده آنها هرگز پيدا نشده است؟


ظاهرا طرحی وجود دارد که قبل از جام جهانی فوتبال 2010 تعداد سيصد هزار کاندوم مجانی در دسترس قرار بگيرد. آيا در حال حاضر اين کاندوم‌ها موجود می‌باشند؟

من منتظر بخشش و کمک‌های مالی هستم تا آن را به واقعيت مبدل نمايم



توضيح

1.
کمربند پاکدامنی (عفت)، کمربند قفل‌داری است که برای ممانعت از رابطه ی جنسی دختران و زنان بر روی آلت جنسی آنان بسته و قفل می‌شد. اين کمربند هم چنين سبب می شد که زنان مورد تعدی قرار نگيرند.(ويکی پديا

2.

درکتاب پيدايش باب 34 که نخستين بخش انجيل عهد عتيق است، چنين آمده: پس (دينا) دينه دختر ليه که او را برای يعقوب زائيده بود برای ديدن دختران آن مُلک بيرون رفت. و چون شکيم بن حموی که رييس آن زمين بود او را بديد او را بگرفت و با او هم خواب شده وي را بی عصمت ساخت